Dnes si doslova rozoberieme zadnú nápravu a rozvodovku a niečo si o nej popíšeme.
Zadná náprava je tuhá, zavesená na listových perách. Je zváraná z plechových výliskov. V náprave sú dve suché poloosi. Vnútorný koniec poloosí je uložený cez gufero v ložisku "vloženej" rozvodovky s olejovou náplňou. Vonkajšia strana poloosí je uchytená v typizovanom ložisku na konci tuhej nápravy, kde je proti vysunutiu zaistená zostavou bubnovej brzdy. Ložisko proti vysunutiu z nápravy drží brzdový štít a poloos proti vtlačeniu do nápravy je držaná brzdovým bubnom na kužeľovom uložení s drážkou. Brzdy sú jednočinné /simplex/ bubnové mechanické. Vložená rozvodoka je hermetická, teda v náprave olej nie je, len v rozvodovke. Rozvodovka je celá riešená len čelnými ozbeniami, s výnimkou planétového prevodu diferenciálu, ten je klasický kužeľový. Nenachádza sa tu žiadne hypoidné súkolesie, ani klasická "hruška a tanier", ako na kardanových typoch pohonu. Radenie rýchlostí je zubovou spojkou, veľmi podobné, ako na starom "Štadióne". Týmto jednoduchým usporiadaním sú dané nízke nároky na údržbu a vysoká trvácnosť pohonného celku.
Ale, všetko sa môže raz pokaziť. Pri testovaní trojkoliek sme ich používali v podmienkach, ktoré boli niekedy náročné aj pre osvedčený UAZ 452/469. Ten stál po boku pri každom teste a bol etalónom požiadaviek "gazdu". Trojkolka sa teda kúpala, prevracala, padala, mokla, mrzla, piekla sa na slnku, bola požičiavaná kadekomu a kadejako sme jej úmyselne škodili. Pri takýchto "testoch" zadná náprava začala vydávať rôzne zvuky. Trojkolka napriek tomu sama došla do dielne a tam sme usúdili, že je čas na rozborku.
Odhadovali sme poškodené ozubenie niekde v rozvodovke, pravdepodobne vplyvom radenia za jazdy. Pri takomto zaobchádzaní vznikajú v prevodoch silné rázy. Bolo treba rozvodovku "vytiahnuť". Po odskrutkovaní rozvodovky od nápravnice toto nie je možné, držia ju votknuté poloosi. Treba rozobrať brzdy, náboje kolies a poloosi vytiahnuť. Bubny držia na kužeľovom náboji, išli dole sťahovákom. Veľkým prekvapením boli úplne zachovalé brzdové obloženia po vyše roku intenzívneho nivočenia. Predné kotúčové obloženie sme za ten čas menili už dva krát. (O tom ale inokedy.) Brzdový materiál je v brzdách v enormnej hrúbke už od výroby, zhruba dvojnásobná hrúbka zadnej pakne bežného európskeho osobáku. Potom bolo treba demontovať štíty bŕzd. Na každom sú štyri skrutky M8, to ide ľahko. Tým sa uvoľnilo aj ložisko poloosi a poloos sme vytiahli aj s ložiskom. V tomto štádiu prác, je možné rozvodovku vyňať, ale stále visí na kábloch motora. Buď teda odpojíte káble, alebo- ako my, odkrútite 5 skrutiek motora. (Ten druh motora sa podľa počtu skrutiek aj volá "5-holes BLDC", takto ho nájdete aj na alíku v rôznych výkonoch a napätiach.) A teraz šup s rozvodovkou na stôl a kuk do nej. Tak zlomené boli dva zuby na koliesku, ktoré prenáša najväčší moment, je posledné pred diferenciálom. To koliesko je súčasťou súkolesia radenia, takže to bolo treba objednať celé. Samozrejme, zase z "alíku". Je to typizovaný diel pre čínske trojkolky určitej veľkosti a tak ho vyrába minimálne sto výrobcov a každý s každým je zameniteľný, ak sedia počty zubov a rozmery hridelí. Takže ten nový, principiálne aj výrobne bol úplne iný od toho starého, ale pasol tam krásne. Prevodovku vyčistiť, zložiť do kopy a zamontovať. Olej ešte nenalievame, vytiekol by nám cez dieru pre motor. V tomto štádiu prác sme sa zamysleli nad konštrukciou a spravili dva zásadné vylepšenia. Navŕtali sme dieru fí 10mm na spodok nápravy. Tým pádom vytečie prípadná voda a ak by rozvodovka púšťala olej, všimneme si to skôr, ako začne "húkať" (Toto sa nám stalo na jednej trojkolke kúpenej v susednej krajine - nikto nikdy ten olej nenašiel, takže nevieme, či tiekol, alebo tam nebol..) Druhým zlepšením je vymenenie pravého a ľavého brzdového štítu vzájomne. Páka bŕzd sa tak dostane nad os a nie je tak náchylná na poškodenie v teréne. Pomery síl na pákach a tiahlach ostávajú zachovené, orientácia síl je vyhovujúca a funguje to. No a kto z Vás, milé deti, porozumel rozborke, isto to teraz bude vedieť nazad aj zložiť :-) Nalejeme olej, my sme naliali PP80, vzhľadom na jednoduchosť zariadenia a vydáme sa na ďalšie testy.
Tu je video od indických kolegov, "ako na to" /v Hindštine sa to povie "kaise kare", to je to isté, ako anglické "DIY"/
https://www.youtube.com/watch?v=K-GlXR04TPI&t=582s&ab_channel=theAbJ%E1%89%BB%E1%8A%93%E1%88%8D
Záver:
Ložiská sú typizovanej európskej rady, rovnako aj guferá. Špecifické náhradné diely sú bežne na Aliexprese, vyhľadáva sa v Angličtine alebo Ruštine. Mechanika je to jednoduchá a bez záludností. Kompatibilata ND, ktorú máme overenú, je prierezom výrobcov Jinpeng, Xunra, Zongshen, Huaihai, Ben....go (oni sú trochu citlíví, tak ich neuvádzame v plnom znení, ale veď Vy viete..), potom sú to rôzni indickí, tureckí a iní výrobcovia licenční a holdingoví, Japoncar, Elektrofrosch, Volta, a tak ďalej. Tú istú rozvodovku nájdete s emblémom desiatich firiem, alebo aj bez emblému, ak si to dovozca neželá. Číňan spraví, čo treba a sebe robotu uľahčí čo najviac. Dá sa to ľahko a dobre opraviť doma.
Cena dielu aj s clom a poštou 60Eur, čas doručenia 14 dní. Práce okolo stroja, vrátane fotenia, špekulovania, zlepšovania - dva popoludnia. Nároky na servisný team - minimálne jeden, čo si verí a neobmedzene divákov.
neprešlo jazykovou korektúrou
Poloosi po demontáži
Rozpolená prevodovka
Koleso posledného prevodu s poškodeným zubom
Dva rôzne typy zostavy zaraďovania prevodu
Brzdové čeľuste po viac ako roku intenzívnej prevádzky
Vŕtanie odtokovej diery